Σταύρος Καλαφάτης: Η Θεσσαλονίκη μεταμορφώνεται και διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο στον χάρτη της βιώσιμης  ανάπτυξης και της καινοτομίας

Από το βήμα του συνεδρίου Mobility Next που διοργανώνει το ΝΟΗΣΙΣ στη Θεσσαλονίκη για τις ημερομηνίες από 30 Μαΐου ως 1 Ιουνίου, ο Υφυπουργός Ανάπτυξης: 

“Είναι μεγάλη μου τιμή και ιδιαίτερη χαρά να βρίσκομαι σήμερα μαζί σας, στις εργασίες του Mobility Next 2025, το οποίο
φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις του ΝΟΗΣΙΣ. Μας φιλοξενεί ένα εμβληματικό κέντρο επιστήμης και τεχνολογίας, ένα ανοικτό βήμα διαλόγου ανάμεσα στη γνώση, την καινοτομία και την κοινωνία. Έναν τέτοιου είδους διάλογο έχει ανοίξει το Mobility Next 2025, καθώς η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλώς μια τεχνολογική εξέλιξη. Είναι ένα θέμα που αγγίζει τον πολίτη, αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησής μας και προσωπικά του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, έχει προσελκύσει επενδύσεις, νομοθετικές πρωτοβουλίες, καθώς και επιστημονική έρευνα και καινοτομία.” 

“Στην κυβέρνηση κάνουμε πράξη τη βιώσιμη κινητικότητα και την πράσινη ενέργεια. Κι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί πυλώνα του
εθνικού σχεδιασμού για να πετύχουμε αυτούς τους στόχους. Για να διαμορφώσουμε ένα νέο τοπίο στη μετακίνηση, στην οικονομία και στο περιβάλλον.”

“Η Θεσσαλονίκη ζει, πλέον, αυτήν την αλλαγή. Δεν είναι ο φτωχός συγγενής. Διαθέτει σύγχρονα μέσα μαζικής μεταφοράς που
υλοποιούν το σχέδιο της ηλεκτροκίνησης. Το μετρό της Θεσσαλονίκης μπήκε στην καθημερινότητά μας. Κλείνει έξι μήνες λειτουργίας. Εκατό χιλιάδες Θεσσαλονικείς προμηθεύτηκαν κάρτα πολλαπλών διαδρομών. Αγγίζουν τους 80.000 οι συμπολίτες και οι συμπολίτισσές μας που μπαίνουν καθημερινά στο πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης. Κι όταν «κουμπώσει» στη βασική γραμμή η επέκταση της Καλαμαριάς τον ερχόμενο Φεβρουάριο, ο αριθμός αυτός αναμένεται να εκτοξευθεί στις 100.000.”

“Και δεν είναι μόνον το μετρό. Η πόλη διαθέτει, πλέον, ηλεκτροκινούμενα λεωφορεία. Κυκλοφορούν στους δρόμους της.
Οι κάτοικοι της Τριανδρίας, του Κρυονερίου, του Ευόσμου, των Αμπελοκήπων, μετακινούνται καθημερινά με νέα, καινούργια, υπερσύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία. Δεν είναι, όμως, για να πανηγυρίζουμε. Με το που επιτυγχάνουμε έναν στόχο, στρεφόμαστε προς τον επόμενο. Τα επιπλέον 100 ηλεκτρικά λεωφορεία που θα έρθουν στο επόμενο χρονικό διάστημα στη Θεσσαλονίκη δεν είναι το τέλος. Ο επόμενος στόχος είναι η επέκταση του μετρό στα δυτικά. Η σύνδεση περιοχών με τον προαστιακό σιδηρόδρομο και περισσότερα ηλεκτρικά τρένα. Πάνω από όλα, εργαζόμαστε για να πετύχουμε μεταφορές με ασφάλεια.”

“Ωστόσο, δεν κρύβουμε ότι τα επίπεδα διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα παραμένουν χαμηλά. Παρά τα βήματα προόδου, εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε σημαντικές προκλήσεις: Χρειάζονται κι άλλες υποδομές. Πρέπει να βοηθήσουμε να αυξηθεί η ζήτηση. Κι όσο η τεχνολογία παραμένει ακριβή, αυτός ο στόχος φαίνεται μακρινός.” 

“Κι εδώ έρχεται η σημασία αυτού του συνεδρίου. Χρειαζόμαστε μια νέα θεσμική και επιστημονική προσέγγιση. Το συνέδριο Mobility Next υιοθετεί μια ολιστική ματιά: Φέρνει στο ίδιο τραπέζι όλους τους κρίσιμους φορείς — κατασκευαστές, παρόχους,
τοπικές αρχές, ερευνητικά ιδρύματα, χρήστες — για να συζητήσουμε συλλογικά και να υιοθετήσουμε λύσεις. Ταυτόχρονα, το συνέδριο αναδεικνύει την καινοτομία ως το βασικό επιταχυντή της μετάβασης. Μιλάμε για έναν τομέα που μπορεί να καταστήσει την Ελλάδα πρωτοπόρο και ανταγωνιστική στην Ευρώπη. Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο το μέσο, είναι και πεδίο αριστείας για την έρευνα και την τεχνολογική ανάπτυξη.”


Αναφερόμενος στις πολιτικές πράσινης ενέργειας και της ηλεκτροκίνησης που στηρίζει το  υπουργείο Ανάπτυξης  τόνισε πως: 

“Εργαζόμαστε καθημερινά για ανοίξουμε έξι δρόμους, μέσω του προγράμματος Ερευνας και Καινοτομίας της χώρας. Με τις εξειδικεύσεις των Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων μας αλλά και το πρόγραμμα «Ερευνώ –Καινοτομώ» εστιάζουμε σε καινοτόμες λύσεις σε βασικούς τομείς με καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνηση.

Αυτοί οι έξι δρόμοι στους οποίους εργάζονται οι επιστήμονες των Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων μας, είναι οι εξής:
1. Τεχνολογική εξέλιξη στις μπαταρίες. Στοχεύουμε στην αύξηση αυτονομίας με χρήση συσσρωρευτών στερεάς κατάστασης, που προσφέρουν μεγαλύτερη χωρητικότητα και μειωμένο βάρος. Στη μείωση του χρόνου φόρτισης με τη χρήση καινοτόμων ταχυφορτιστών και τεχνικές φόρτισης που μειώνουν τον χρόνο αναμονής. Και συμμετέχουμε όλοι στην
ανακύκλωση και βιωσιμότητα. Ειδικά η κυβέρνηση βοηθά την ανάπτυξη τεχνολογιών για την επαναχρησιμοποίηση πρώτων υλών (όπως το λίθιο, το κοβάλτιο, το νικέλιο).

2. Βελτίωση συστημάτων πρόωσης και ενεργειακής απόδοσης.  Το πρόγραμμα βοηθά να αναπτυχθούν καινοτομίες στους
ηλεκτροκινητήρες και τα συστήματα ανάκτησης ενέργειας, να χρησιμοποιούνται ελαφρύτερα υλικά και να ακολουθείται αεροδυναμικός σχεδιασμός για μεγαλύτερη ενεργειακή αποδοτικότητα.

3. Υποδομές φόρτισης. Στόχος μας τα Έξυπνα Δίκτυα Φόρτισης που προσαρμόζονται στην κατανάλωση και στην παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ. Να περάσουμε από την ασύρματη φόρτιση στη φόρτιση εν κινήσει (για παράδειγμα μέσω ειδικών δρόμων στους οποίους θα τρέχουν τα ηλεκτροκινούμενα οχήματα).

4. Ψηφιακές τεχνολογίες και τεχνητή νοημοσύνη Τομέας που όλοι τον καταλαβαίνουμε, καθώς, λίγο πολύ, τον χρησιμοποιούμε και σήμερα. Για παράδειγμα, στη βελτιστοποίηση των δρομολογίων μας με τη χρήση έξυπνων εφαρμογών.

5. Περιβαλλοντικές και κοινωνικές καινοτομίες Στα Ινστιτούτα μας μελετάμε την εφαρμογή κυκλικής οικονομίας και νέων επιχειρηματικών μοντέλων (για παράδειγμα το car sharing, δηλαδή το να μοιράζεσαι το ίδιο όχημα). Μελετούμε τα κίνητρα που πρέπει να δώσουμε.

6. Μείωση κόστους και ενίσχυση ανταγωνιστικότητας. Μέσω καινοτομιών, το κόστος παραγωγής των ηλεκτρονικών
οχημάτων μειώνεται. Κι όταν το κόστος παραγωγής μειώνεται, μειώνεται και το κόστος για να αγοράσει κάποιος ένα ηλεκτρικό
όχημα. Κι έτσι τα ηλεκτροκινούμενα οχήματα φθάνουν πιο κοντά στον μέσο καταναλωτή.” 

“Η καινοτομία δεν είναι πολυτέλεια. Είναι απαραίτητο εργαλείο για να μειώσουμε το κόστος, να επιταχύνουμε την αποδοχή της
ηλεκτροκίνησης και να καταστήσουμε το σύστημα βιώσιμο. Χωρίς αυτή, η μετάβαση θα είναι αργή και ακριβή. Έχουμε μπροστά μας μια σειρά από προκλήσεις. Για παράδειγμα, αυτήν τη στιγμή λειτουργούν μόλις 3.200 σταθμοί φόρτισης. Έχουμε στόχο, ως τις αρχές του επόμενου χρόνου, να φθάσουμε τους 8.000. Τα προγράμματα για να πετύχουμε, υπάρχουν. Έχουμε τα εργαλεία και ενισχύουμε τη χρησιμοποίησή τους.


Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έφερε προγράμματα επιδότησης για την αγορά ηλεκτροκινούμενων οχημάτων. Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» βοήθησε συμπολίτες μας να αποκτήσουν ηλεκτρικά οχήματα. Αναγνωρίζουμε, πάντως, ότι είναι επιτακτική η ανάγκη για περισσότερες και μεγαλύτερες επιδοτήσεις. Επίσης, εργαζόμαστε στον τομέα ενημέρωσης του κοινού γι αυτά τα θέματα, αλλά και στον τρόπο που θα κάνουμε ταχύτερη την διαδικασία αδειοδότησης υποδομών όπως οι σταθμοί φόρτισης. Στοχεύουμε στο να μειώσουμε ακόμη περισσότερο το εξάμηνο που απαιτείται σήμερα για μια αδειοδότηση.

Στο Υπουργείο Ανάπτυξης ο Υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος κι εγώ προσωπικά ως Υφυπουργός Ανάπτυξης αρμόδιος για την
Έρευνα και την Καινοτομία, έχουμε θέσει ως στόχο την ανάδειξη της χώρας μας σε πυλώνα τεχνολογικής καινοτομίας. Ενισχύουμε ερευνητικά έργα αιχμής, συνεργασίες μεταξύ ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και βιομηχανίας, καθώς και νεοφυείς επιχειρήσεις που αναπτύσσουν λύσεις ηλεκτροκίνησης, «έξυπνης» φόρτισης και αποθήκευσης ενέργειας. Έχουμε την πολιτική βούληση και στηρίζουμε, με πράξεις, και πολιτικές, αυτήν τη μετάβαση.” 

“Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση απαιτεί συλλογική προσπάθεια. Είμαι βέβαιος ότι οι συζητήσεις και τα συμπεράσματα του σημερινού συνεδρίου θα μας φέρουν ένα βήμα πιο κοντά σε αυτόν τον στόχο: Να αποτελέσει η Ελλάδα ευρωπαϊκό παράδειγμα βιώσιμης κινητικότητας και τεχνολογικής καινοτομίας. Να μετατραπεί η Θεσσαλονίκη σε hub ηλεκτροκίνησης. Σημείο αναφοράς για έρευνα, ανάπτυξη, εφαρμογή και εξαγωγή τεχνολογιών ηλεκτροκίνησης, όχι μόνο για τη Μακεδονία και τη Θράκη, αλλά
για ολόκληρη την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Οι προϋποθέσεις είναι εξαιρετικές. Η πόλη διαθέτει ισχυρό ερευνητικό και τεχνολογικό οικοσύστημα, τρία πανεπιστήμια διεθνούς κύρους, νέες υποδομές και βλέπει το επιχειρηματικό της
περιβάλλον να αναπτύσσεται συνεχώς. Διαθέτει, ακόμη, δομές όπως το ΝΟΗΣΙΣ, όπως το ΕΚΕΤΑ, που αναδεκνύονται σε ορόσημα συνεργασίας, ανταλλαγής γνώσης και δημιουργίας κοινού οράματος. Που οργανώνουν δράσεις γεμάτες ομιλίες, workshops, ώστε να σχεδιάσουμε και να χτίσουμε μαζί το μέλλον των μεταφορών στην Ελλάδα.”