Σχέδιο άμεσης ενίσχυσης των αρμοδιοτήτων και της λειτουργικής αυτονομίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης συνθέτουν τέσσερις τροπολογίες, στο νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις Θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων», τις οποίες κατέθεσε, σήμερα, στη Βουλή, ο βουλευτής Θεσσαλονίκης και επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στον κεντρικό Δήμο, Σταύρος Καλαφάτης.
Με την πρώτη τροπολογία που κατατέθηκε, απλοποιείται η διαδικασία χωροθέτησης υπογείων σταθμών αυτοκινήτων, η οποία εξακολουθεί να διέπεται από τη χρονοβόρα διαδικασία του άρθ. 8 του Ν. 2052/1992. Συγκεκριμένα, η διαδικασία ως τώρα, απαιτούσε έκδοση προεδρικού διατάγματος και σειρά ειδικών μελετών, οι οποίες δεν προβλέπονται για καμία άλλη κατηγορία κοινωφελών χρήσεων κατά την έκδοση της πολεοδομικής ρύθμισης για τη χωροθέτησή τους. Με τη ρύθμιση που κατέθεσε στη Βουλή ο κ. Καλαφάτης, πλέον η διαδικασία χωροθέτησης υπογείων πάρκινγκ απλοποιείται, αφού, πλέον, θα απαιτείται απαιτείται η έγκριση, αναθεώρηση ή τροποποίηση ρυμοτομικών σχεδίων μετά από πρόταση του οικείου Δήμου και έγκριση από τα εκάστοτε αρμόδια όργανα.
Με τη δεύτερη τροπολογία λύνεται ένα θέμα που ταλάνιζε πολλούς δήμους, οι οποίοι δεν είχαν τη δυνατότητα, ως τώρα, να επικαιροποιούν μελέτες για την κατασκευή σχολείων. Με την τροπολογία προβλέπεται η δυνατότητα επικαιροποίησης ή τροποποίησης των Προγραμματικών Συμβάσεων που είχε συνάψει το διάστημα 2004-2008 ο –τότε- Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων με δήμους, για την απόκτηση σχολικών οικοπέδων, οι οποίες παραμένουν σε ισχύ και βρίσκονται σε διάφορα στάδια εξέλιξης της διαδικασίας υλοποίησης τους. Λόγω πρόσφατων αλλαγών στο σχολικό χάρτη, απαιτούνταν η επικαιροποίηση τω μελετών, κάτι που, ως τώρα, δεν ήταν δυνατό, αφού σχετικός όρος δεν είχε προβλεφθεί στο κείμενο των Συμβάσεων, με αποτέλεσμα το Διοικητικό Συμβούλιο της Κτιριακής Υπηρεσίας Α.Ε. να προχωρεί ήδη σε καταγγελία αυτών. Με την τροπολογία δίνεται λύση, αφού, πλέον, οι μελέτες θα επικαιροποιούνται.
Με την τρίτη τροπολογία καταργείται η έννοια του Βασικού Οδικού Δικτύου, κάτι που λύνει τα προβλήματα κατασκευής οδικών έργων μεταξύ περιφερειών.
Τέλος, με την τέταρτη τροπολογία που κατέθεσε ο κ. Καλαφάτης, οι κατά τόπους περιφέρειες και οι δήμοι θα είναι υπεύθυνοι για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις –ευθύνη που είχε ανατεθεί στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, οι οποίες, όμως, δεν διέθεταν τις ανάλογες υπηρεσίες για την εφαρμογή των ρυθμίσεων. Τέτοιες ρυθμίσεις είναι, για παράδειγμα, ο καθορισμός μονοδρόμων, ποδηλατοδρόμων και κατευθύνσεων της κυκλοφορίας, της προτεραιότητας οδών, αλλαγές της διατομής του οδοστρώματος ή της οδού, εγκαταστάσεις και λειτουργία φωτεινής σηματοδότησης, προσδιορισμός και λειτουργία των χώρων στάθμευσης οχημάτων σε κοινόχρηστους χώρους και γενικά καθορισμός χώρων στάθμευσης και επιβολή περιορισμών ή απαγορεύσεων κυκλοφορίας ή στάθμευσης(εκτός των αυτοκινητοδρόμων, των δρόμων ταχείας κυκλοφορίας και των παρακαμπτηρίων τους, ή όταν διεξάγονται έργα από το υπουργείο Μεταφορών, οπότε και η αρμοδιότητα παραμένει στο υπουργείο).
«Με τις τροπολογίες αυτές η Τοπική και Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση αναλαμβάνει ουσιαστικό ρόλο στη ρύθμιση θεμάτων τα οποία την αφορούν και είναι αυτή που έχει και την ευθύνη, για μια σειρά ενεργειών, των οποίων, ως τώρα, υφίστατο μόνον τα αποτελέσματα. Η Βουλή έδωσε στις τοπικές κοινωνίες, μέσω των θεσμών σε Δημοτικό και Περιφερειακό βαθμό, να επιλέγει εκείνη λύσεις στα προβλήματά της», σχολίασε ο κ. Καλαφάτης. Υπογράμμισε ότι «ειδικά με την τροπολογία που αφορά τη χωροθέτηση σταθμών αυτοκινήτων, δίνεται λύση σε ένα αίτημα ετών των δήμων, που ζητούσαν να μπορούν να χωροθετούν πάρκινγκ σε δικούς τους χώρους και δεν μπορούσαν».
Στην παρέμβασή του στη Βουλή, ο κ. Καλαφάτης ζήτησε, ακόμη, από τον αρμόδιο υπουργό, να υπάρξει πρόβλεψη στο νομοσχέδιο ώστε ο Δήμος Θεσσαλονίκης να μην επωμίζεται το κόστος της δημιουργίας και συντήρησης των λεωφορειολωρίδων.