Χαιρετισμός του Υφυπουργού Εσωτερικών, αρμόδιου για θέματα Μακεδονίας και Θράκης κ. Σταύρου Καλαφάτη στην ημερίδα με θέμα: “Σχολική Διαμεσολάβηση”
Καλαφάτης: «Φαινόμενα βίας δεν έχουν καμία θέση στη σύγχρονη Εκπαίδευση»
«Συμφωνούμε όλοι -και μαζί μας σύσσωμη η κοινωνία- ότι φαινόμενα βίας, δεν έχουν καμία θέση στη σύγχρονη Εκπαίδευση. Καμιά μαθήτρια και κανένας μαθητής δεν πρέπει να νιώθει μόνη ή μόνος, ανυπεράσπιστη ή ανυπεράσπιστος απέναντι στη βία και τον σχολικό εκφοβισμό. Κανένα παιδί δεν πρέπει να έχει καμία ανησυχία για το περιβάλλον στο σχολείο του. Σε αυτό το κοινωνικό κάλεσμα ανταποκρίνεται και ο Τομέας Μακεδονίας Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών. Σε στενή συνεργασία με το Ινστιτούτο Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης μπαίνει μπροστά σε μια πρωτοβουλία που αγκαλιάζει τον κόσμο της Εκπαίδευσης -μαθητές, δασκάλους και καθηγητές- αλλά κάθε οικογένεια», τόνισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης Σταύρος Καλαφάτης, σε χαιρετισμό του στην ημερίδα με θέμα: “Σχολική Διαμεσολάβηση” που συνδιοργάνωσαν ο Τομέας Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών, το Ινστιτούτο Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, στο Πολιτιστικό Κέντρο Αμπελοκήπων «Καραπάντσειο».
Στόχος της ημερίδας ήταν η ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και προώθηση του θεσμού της σχολικής διαμεσολάβησης ως μεθόδου ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων, που συμβάλλει στην αντιμετώπιση και εξάλειψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Στην εκδήλωση, εκτός του κ. Καλαφάτη, απηύθυναν χαιρετισμό ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Μίλκας, εκπρόσωπος του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ.κ. Βαρνάβα, ο Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Αλέξανδρος Κόπτσης, ο Δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Μαρία Πρωτοπαπαδάκη και ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης κ. Αθανάσιος Φροσύνης.
Κατά τη διάρκεια των εργασιών μίλησαν οι κ.κ. Ζωή Γιαννοπούλου, δικηγόρος -Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια, ΗΒ, ΗΠΑ europeanresolution.com με θέμα: «Σχολική Διαμεσολάβηση, Ειρηνική Επίλυση των Συγκρούσεων στα Σχολεία», Σοφία Ζιάκα, δικηγόρος – Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια με θέμα: «Διαμεσολάβηση και Συγκρούσεις, Θεωρία της Σύγκρουσης», Ηλίας Λιάπης, Διευθυντής 19ου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου με θέμα: «Μια εναλλακτική προσέγγιση για την επίλυση των συγκρούσεων στο σχολείο. Διαμεσολάβηση. Τα πρώτα βήματα…» και Παύλος Ακριτίδης, Εκπαιδευτικός 3ου Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου – Κορδελιού με θέμα: «Όταν οι γονείς εμπλέκονται στη διαχείριση περιστατικών ενδοσχολικής βίας: Ο ρόλος των εκπαιδευτικών ως διαμεσολαβητές».
Στον χαιρετισμό του, ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης Στ. Καλαφάτης, ανέφερε:
«Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες αυξημένων φαινομένων νεανικής και κυρίως οπαδικής βίας. Η δολοφονία του Άλκη -η δραματική εκείνη κορύφωση του προβλήματος, που μας συγκλόνισε όλους- δεν μπορεί να λησμονείται από κανένα.
Δεν μπορεί παρά να υποδεικνύει με τον πιο επιτακτικό τρόπο το χρέος που έχουμε πρώτ΄απ΄όλα απέναντι στα παιδιά μας, αλλά και απέναντι σε κάθε συμπολίτη μας. Κι επειδή το κακό ξεκινά και εξελίσσεται σταδιακά, έχουμε χρέος να το χτυπήσουμε στη ρίζα του, να το χτυπήσουμε στο ξεκίνημά του. Από τις αυλές των σχολείων μας. Από τα φαινόμενα λεκτικής, ψυχολογικής, διαδικτυακής και σωματικής βίας που αναπτύσσονται στα μαθητικά χρόνια.
Όλοι έχουμε ακούσει περιπτώσεις bullying και έχουμε νιώσει την ανάγκη να κάνουμε κάτι περισσότερο για να βάλουμε επιτέλους ένα τέλος στη νοσηρή αυτή κατάσταση. Σε αυτό το κοινωνικό κάλεσμα ανταποκρίνεται και ο Τομέας Μακεδονίας Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών. Σε στενή συνεργασία με το Ινστιτούτο Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης μπαίνει μπροστά σε μια πρωτοβουλία που αγκαλιάζει τον κόσμο της Εκπαίδευσης -μαθητές, δασκάλους και καθηγητές- αλλά κάθε οικογένεια.
Όλοι μαζί, εργαζόμαστε για την προώθηση ενός νέου, πρωτοποριακού τρόπου ειρηνικής επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων στα σχολεία, του θεσμού της Σχολικής Διαμεσολάβησης. Πρόκειται -όπως είναι γνωστό- για έναν θεσμό που εφαρμόζεται με επιτυχία, κυρίως στο εξωτερικό, αλλά υιοθετήθηκε τα τελευταία χρόνια και στη χώρα μας, στους τομείς της Δικαιοσύνης, των Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Διαφορών, στην επίλυση διαφορών στο χώρο εργασίας. Και ο θεσμός αυτός είναι ώρα να βρει εφαρμογή και στο χώρο της Εκπαίδευσης.
Κυρίες και Κύριοι,
Συμφωνούμε όλοι -και μαζί μας σύσσωμη η κοινωνία- ότι φαινόμενα βίας, δεν έχουν καμία θέση στη σύγχρονη Εκπαίδευση. Καμιά μαθήτρια και κανένας μαθητής δεν πρέπει να νιώθει μόνη ή μόνος, ανυπεράσπιστη ή ανυπεράσπιστος απέναντι στη βία και τον σχολικό εκφοβισμό. Κανένα παιδί δεν πρέπει να έχει καμία ανησυχία για το περιβάλλον στο σχολείο του. Η Πολιτεία και το Υπουργείο Παιδείας στέκονται απέναντι στο σχολικό εκφοβισμό, χαράσσοντας νέες πολιτικές με τη συνεργασία των ίδιων των εκπαιδευτικών. Προωθούν προγράμματα που βοηθούν τους μαθητές ν΄ αφομοιώνουν στρατηγικές και ν΄αποκτούν δεξιότητες επίλυσης των διαφορών στο σχολείο.
Στην πόλη μας επιλέξαμε να δώσουμε έμφαση στη Σχολική Διαμεσολάβηση. Για τη σημασία της θ΄ακούσουμε σήμερα εκλεκτές ομιλήτριες και ομιλητές, επιστήμονες με εμπειρία και εξειδίκευση. Και τους ευχαριστούμε θερμά. Περιορίζομαι να πω ότι η Σχολική Διαμεσολάβηση είναι ένα εργαλείο, μια μέθοδος, για την ειρηνική επίλυση συγκρούσεων και βελτίωση του σχολικού κλίματος, που αναγνωρίζεται διεθνώς ως η καλύτερη πρακτική αντιμετώπισης του bullying. Με τη Σχολική Διαμεσολάβηση, μαθήτριες και μαθητές…
– Εκπαιδεύονται να επιλύουν εθελοντικά, ειρηνικά και δημοκρατικά τις διαφορές τους με έναν τρόπο συνεργατικό, χωρίς ποινές, διασφαλίζοντας την ηρεμία στο σχολικό περιβάλλον.
– Ενδυναμώνονται με γνώσεις και δεξιότητες για να διαχειριστούν συγκρούσεις μέσα ή και έξω από το σχολικό περιβάλλον.
– Ασκούνται να είναι καλοί ακροατές των συμμαθητών τους και να έχουν αμεροληψία, εχεμύθεια και εμπιστευτικότητα.
– Εκπαιδεύονται στη διαχείριση του θυμού και των συναισθημάτων τους.
– Μαθαίνουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα.
– Βελτιώνουν ταυτόχρονα τις σχολικές τους επιδόσεις και,
– Αναπτύσσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τις συμμαθήτριες, τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους.
Είναι αναμφισβήτητο, ότι όσο περισσότερο θα εφαρμόζουν οι μαθητές τη σχολική διαμεσολάβηση, τόσο θ΄αφήνουν πίσω τις εντάσεις. Θα μειώνονται οι βίαιες συμπεριφορές και θα αυξάνονται οι συγκλίσεις και το αίσθημα ασφάλειας και ηρεμίας. Ταυτόχρονα, απελευθερώνουμε τους δασκάλους και καθηγητές απ΄το ρόλο του αστυνόμου ή του τιμωρού. Κυρίως, όμως, καλλιεργούμε την κουλτούρα του διαλόγου ώστε μαθήτριες και μαθητές να επιλύουν έτσι τις διαφορές τους σήμερα στο σχολείο και αργότερα στη ζωή τους. Στην προσπάθεια αυτή έχουμε λόγο και ρόλο όλοι.
Ο πρώτος μας στόχος επιτεύχθηκε με την υπογραφή στις 10 Μαρτίου 2022, Μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του Τομέα Μακεδονίας και Θράκης, του Ινστιτούτου Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης. Ξεκινήσαμε αμέσως μετά τις ενημερωτικές εκδηλώσεις -αυτή είναι η τρίτη που κάνουμε- και δεν σταματάμε. Το επόμενο βήμα είναι να οριστούν μαθητές που θ΄αναλάβουν τον ρόλο των διαμεσολαβητών, στην ομάδα σχολικής διαμεσολάβησης. Και τέλος, η εκπαιδευμένη αυτή ομάδα ν΄αναλάβει δράση και να επιδιώξει λύσεις ανάμεσα σε μαθητές που βρίσκονται σε σύγκρουση».