«Το μετρό είναι ο πυλώνας για να αποκτήσουμε μια καλύτερη πόλη. Πρέπει, όσοι είμαστε στο δήμο, στην κεντρική πολιτική σκηνή, να βοηθήσουμε να τελειώσει το έργο και να προχωρήσουμε σε νέο σχεδιασμό της επιφάνειας της πόλης, για περισσότερο ελεύθερο χώρο, που είναι δείγμα πολιτισμού».
Αυτό υπογράμμισε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στο δήμο Θεσσαλονίκης, βουλευτής Σταύρος Καλαφάτης, σε Συζήτηση Ανοικτής Τραπέζης που οργάνωσε η δημοτική παράταξη «Εντάξει», με θέμα «ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΚΑΙ ΜΕΤΡΟ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ», στο πλαίσιο του Money Show, σήμερα Κυριακή 24 Μαΐου 2015, στο ξενοδοχείο Hyatt Regency.
Στη συζήτηση πήραν μέρος ο δρ. Πολεοδόμος – Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός, της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, Ευθύμιος Μπακογιάννης, ο αρχαιολόγος Δημήτρης Παππάς, γραμματέας του Σωματείου Εργαζομένων στο Μετρό και ο κ. Σταύρος Καλαφάτης. Συντόνισε ο δημοσιογράφος Φώτης Κουτσαμπάρης.
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στο δήμο Θεσσαλονίκης τόνισε ότι είναι, πλέον, επιτακτική ανάγκη να δοθεί πολιτική λύση στο θέμα του μετρό, μέσω της συζήτησης στην Ειδική Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, για την οποία είχε, ο ίδιος, αναλάβει την πρωτοβουλία και που, ήδη, έχουν ζητήσει, εγγράφως, από την πρόεδρο της Επιτροπής, βουλευτές διάφορων κομμάτων.
«Εκεί, σε ανώτατο επίπεδο, ενώπιος ενωπίω, θα τοποθετηθούμε απέναντι στο πρόβλημα και θα δώσουμε τη λύση που πρέπει να δοθεί, χωρίς να μετατρεπόμαστε σε παρελκυστικούς παράγοντες, όπως έχει αναδειχτεί ο δήμος Θεσσαλονίκης. Εκεί οι τοποθετήσεις όλων των παραγόντων, θα έχουν δεσμευτικό ρόλο. Δυστυχώς, η διοίκηση του δήμου κι ο δήμαρχος προσωπικά, αντί να δώσουν λύση σε αυτό, που από το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της χώρας μετατράπηκε στο μεγαλύτερο πρόβλημα της πόλης, παίζουν αρνητικό –και μόνον- ρόλο», είπε χαρακτηριστικά.
Υπογράμμισε, επίσης, τις ευθύνες της κυβέρνησης η οποία «υπόσχεται επιτροπές, για να μελετήσουν το θέμα, αλλά επιτροπές δε βλέπουμε. Οι πληροφορίες μου λένε ότι αυτή η επιτροπή, για την οποία μίλησε ο κ. Σπίρτζης, δεν έχει, καν, συσταθεί».
Καλές πρακτικές για το Μετρό από ευρωπαϊκές πόλεις με ίδια χαρακτηριστικά με τη Θεσσαλονίκη, παρουσίασε, στη συζήτηση, ο δρ. Πολεοδόμος – Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός, της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, Ευθύμιος Μπακογιάννης. Ο κ. Μπακογιάννης τάχθηκε υπέρ της ολοκλήρωσης του έργου και αναφέρθηκε στα πολεοδομικά οφέλη (πεζοδρομήσεις), την αλλαγή χρήσεων, την επέκταση του δημόσιου χώρου που θα προέλθει με την ολοκλήρωση του μετρό, από επιφανειακές διαμορφώσεις στην περιοχή περιξ των σταθμών και στα κυκλοφοριακά οφέλη. Ανέλυσε τις τεχνικές δυσκολίες που προκύπτουν από τις αρχαιότητες οι οποίες έρχονται στο φως κατά την ανασκαφή του μετρό, αλλά και τις ευκαιρίες που αυτές δίνουν.
«Αν όλα πάνε καλά κι έχουμε μετρό στη Θεσσαλονίκη (που το ευχόμαστε) πρέπει να αλλάξει και η πόλη. Το μετρό είναι ένα χαμένο στοίχημα που έχασε η Αθήνα. Η Θεσσαλονίκη δεν πρέπει να χάσει αυτό το στοίχημα, αλλά να το κερδίσει και να το συνδυάσει με κυκλικές διαδρομές άλλων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς -κι όχι εγκάρσιες στην κεντρική γραμμή- να δει τα συστήματα που θα προσεγγίζουν τις στάσεις του μετρό, ώστε να έχει δυνατότητα πρόσβασης ο πεζός κι ο ποδηλάτης και να μην αναιρείς το μέσο», πρότεινε. Και ξεκαθάρισε ότι το τραμ δεν μπορεί να κινηθεί σε επιφάνειες με κλίση άνω του 3%.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ταυτόχρονη ύπαρξη μετρό και τραμ, φέρνοντας το παράδειγμα της Αθήνας και προτείνοντας άλλη ανάπτυξη τραμ από αυτήν της πρωτεύουσας. «Μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη θα έπρεπε να έχει τραμ, όχι σαν το τραμ της Αθήνας, που είναι ένα αεροπλάνο χωρίς φτερά, που κινείται με την ταχύτητα κορεσμένου αυτοκινήτου. Χρειάζεται ένα τραμ που να πηγαίνει στις γειτονιές και να κινείται γρήγορα μέσα στον αστικό ιστό. Συμπληρωματικό κι όχι ανταγωνιστικό στο μετρό», τόνισε.
Ο αρχαιολόγος Δημήτρης Παππάς, γραμματέας του Σωματείου Εργαζομένων στο Μετρό, αναφέρθηκε στα διάφορα προβλήματα που προέκυψαν κατά την ανασκαφή του μετρό της Θεσσαλονίκης και οδήγησαν σε πολύχρονες καθυστερήσεις.
Υπογράμμισε πως εξαντλήθηκαν οι πιστώσεις για το αρχαιολογικό τμήμα του έργου, καθώς υπήρχε 1.500.000 ευρώ που κάλυπτε την περίοδο ως τις 15 Μαΐου. Για τα αρχαιολογικά ευρήματα του σταθμού «Βενιζέλου» επισήμανε ότι «στο 2015 δεν υπάρχουν άλυτα τεχνικά προβλήματα» και αναρωτήθηκε τι θα γίνει όταν, με την απόσπαση των αρχαιοτήτων βρεθούν, σε χαμηλότερο επίπεδο, κι άλλες αρχαιότητες.
Τόνισε τις δαιδαλώδεις δικαστικές διαδικασίες που έχουν ανοίξει και πρόσθεσε πως, κατά την άποψή του, οι δυο πλευρές (ανάδοχος, δηλαδή Αττικό Μετρό Α.Ε. και κατασκευαστική κοινοπραξία) οχυρώθηκαν «πίσω από νομικά και νομικίστικα επιχειρήματα αναφορικά με τα συμφέροντα του καθένα, γεγονός που δημιουργεί καχυποψία και έλλειψη συνεργασίας, αλλά και κλίματος εμπιστοσύνης».
«Έχουν αναλογισθεί οι φορείς της πόλης και ειδικότερα ο δήμος Θεσσαλονίκης, πόσα χρήματα χάνει και η ίδια από αυτές τις καθυστερήσεις και σε ποιες ουσιαστικές – όχι επικοινωνιακές ενέργειες στήριξης του έργου έχουν προβεί», αναρωτήθηκε;
Ο κ. Παππάς πρότεινε την εξής λύση: Να υποβληθεί νέο χρονοδιάγραμμα από πλευράς κοινοπραξίας με ταυτόχρονη παροχή εγγυήσεων από πλευράς του κυρίου του έργου, πως θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια για την άμεση επίλυση των όποιων προβλημάτων ενσκήψουν, εγγυήσεις που θα πρέπει να συνοδεύονται από κυβερνητική δέσμευση, ως προς την υλοποίησή τους, καθώς συχνά θα υπάρχει πιθανό πολιτικό κόστος σε καθοριστικές αποφάσεις.
Τόνισε ότι υπήρχαν πολιτικές λύσεις, όπως αυτή που θα μπορούσε να ακολουθηθεί στην περιοχή της Δελφών, με την απαλλοτρίωση των πολυκατοικιών που εμπόδιζαν τις εργασίες. Όπως είπε, μια τέτοια λύση θα κόστιζε μόλις 15 εκ. ευρώ, ενώ ήδη εκεί χάθηκαν… 37 εκ. ευρώ με τους επανασχεδιασμούς. «Το πολιτικό κόστος, όμως, θα ήταν τεράστιο. Πρέπει να το ξεπεράσουμε, αν θέλουμε να ολοκληρωθεί το έργο», υπογράμμισε.