«Η εγκατάλειψη της πλατείας Διοικητηρίου σε συνθήκες απαξίωσης σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων και αποκοπής της από τον ιστό της Θεσσαλονίκης, αποτελεί μια εκκρεμότητα που δεν τιμά την πόλη, ούτε την Ελληνική Πολιτεία. Πόσο μάλλον, όταν παραμένει στα αζήτητα η προγραμματική σύμβαση που υπεγράφη το 2014 μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και της “Εγνατία Οδός Α.Ε.” για τη μελέτη ανάπλασης της πλατείας και ανάδειξης των αρχαιοτήτων της.»
Τα παραπάνω επισημαίνει ο Βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ. Σταύρος Καλαφάτης, που κατέθεσε και σχετική ερώτηση στη Βουλή προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, παραθέτοντας το ιστορικό της 25ετούς «περιπέτειας» της πλατείας Διοικητηρίου και ζητώντας πλήρη ενημέρωση για την τύχη της προγραμματικής σύμβασης και τις προθέσεις για το μέλλον του έργου ανάπλασης.
Ο ίδιος προσθέτει: «Δεν γίνεται να μην παρατηρήσει κανείς την ειρωνεία και την υποκρισία που αναδεικνύει ένα γεγονός: οι παράγοντες που …ξέχασαν την προγραμματική σύμβαση για την πλατεία Διοικητηρίου και ίσως την ύπαρξη της ίδιας της πλατείας και των αρχαιοτήτων της, είναι οι ίδιοι που πρωταγωνίστησαν στην πολύμηνη καθυστέρηση των εργασιών στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό, με πρόσχημα την ανάγκη προστασίας και ανάδειξης αρχαιοτήτων, που ουσιαστικά ποτέ δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν.»
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ
ΠΡΟΣ
ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ 3438/14/02/17
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΘΕΜΑ: Εγκατάλειψη του σχεδίου ανάπλασης της Πλατείας Διοικητηρίου στη Θεσσαλονίκη
Στις 11 Σεπτεμβρίου 2014, υπογράφηκε προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και της εταιρίας Εγνατία Οδός Α.Ε. με θέμα «Μελέτες της νέας κατασκευής της Πλατείας Διοικητηρίου και των προσβάσεών της με πιθανή πρόβλεψη συγκοινωνιακού πολυτροπικού κέντρου».
Στη σύμβαση αναφέρεται ότι αντικείμενο του έργου αποτελεί η προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που ανακαλύφθηκαν μεταξύ των οδών Αγίου Δημητρίου, Βενιζέλου, Ολύμπου και Κυπρίων Αγωνιστών, ώστε αυτές να προστατευθούν, να αναδειχθούν και να είναι επισκέψιμες από το ευρύ κοινό και αφετέρου η απόδοση της έκτασης εκ νέου στον αστικό ιστό και τη δημόσια χρήση. Παράλληλα προβλέφθηκε η παράλληλη δυνατότητα μελλοντικής εξέλιξης των αρχαιολογικών εργασιών.
Τέλος, αντικείμενο του έργου αποτελεί και η δυνατότητα λειτουργικής προσβασιμότητας όχι μόνο της πλατείας Διοικητηρίου αλλά και του συγκροτήματος του Διοικητηρίου, που στεγάζει το Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, μέσω ειδικής μελέτης για τη σύνδεση της περιοχής με μέσα μαζικής μεταφοράς και την εξυπηρέτηση του κοινού με συνδυασμένες μεταφορές.
Η ανάπλαση της πλατείας καθυστερεί για πάνω από μία εικοσιπενταετία. Το 1990 η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως σπουδαία ευρήματα στην Πλατεία Διοικητηρίου τα οποία εντάσσονται στο αρχαίο διοικητικό κέντρο της πόλης με δημόσια κτίρια, πλατείες και δρόμους. Εκείνη την περίοδο ο Δήμος Θεσσαλονίκης θέλησε να κατασκευάσει κάτω από την πλατεία και την οδό Αγίου Δημητρίου ένα υπόγειο πάρκινγκ αυτοκινήτων, αλλά μετά την ανακάλυψη των αρχαιοτήτων, τα οποία τελικά διατηρήθηκαν στο χώρο τους, ματαιώθηκε οριστικά η κατασκευή του.
Το καλοκαίρι του 2010 ο Δήμος Θεσσαλονίκης προέβη σε διαγωνισμό αρχιτεκτονικής μελέτης για την ανάπλαση της πλατείας, που κατέληξε σε μία μελέτη, η οποία μάλιστα πήρε το οικονομικό βραβείο των 330.000 ευρώ, αλλά τελικά έμεινε αναξιοποίητη.
Επειδή εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η πλατεία είναι ενός εγκαταλειμμένου χώρου με υπολείμματα αρχαιοτήτων, εικόνα που δε συνάδει με την τεράστια αρχαιολογική και ιστορική του αξία, ενώ παραμένει μη προσβάσιμος και αποκομμένος από τον ιστό της πόλης.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
- Για ποιους λόγους δεν υλοποιείται η προγραμματική σύμβαση για την εκπόνηση των μελετών ανάπλασης της Πλατείας Διοικητηρίου;
- Ποιος είναι ο προϋπολογισμός των μελετών και του έργου της ανάπλασης. Έχει εγγραφεί αντίστοιχο κονδύλιο στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων;
- Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του αντικειμένου της σύμβασης.