Ανέτοιμη η κυβέρνηση να απορροφήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΑΡ.ΠΡΩΤ.3061/10-2-2016

       

       

    ΠΡΟΣ

  1. Τον ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ και ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
  2. Τον ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ και τους ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

  1. Τον ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

ΘΕΜΑ: Ανέτοιμη η κυβέρνηση να απορροφήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε ήδη από τις αρχές του 2015 την έγκριση πολυετών εθνικών προγραμμάτων στο πλαίσιο του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (ΤΑΜΕ) και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ), τα οποία αποτελούν και τα κύρια χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ στον τομέα της Μετανάστευσης και των Εσωτερικών Υποθέσεων, για τη διαχείριση της προσφυγικής και μεταναστευτικής κρίσης.

Η συνολική χρηματοδότηση των εγκριθέντων προγραμμάτων ανέρχεται σε 2,4 δισ. Ευρώ περίπου για την περίοδο 2014-2020.

Σύμφωνα με τον πίνακα που παρατίθεται στο παράρτημα «Χρηματοδοτήσεις ανά Κράτος Μέλος» στο με ημερομηνία 10/8/2015 δελτίο τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί με το συνολικό ποσό των 474,2 εκ. Ευρώ κατανεμημένα ως εξής: 259,4 εκ. Ευρώ από το ΤΑΜΕ και 214,8 εκ. Ευρώ από το ΤΕΑ (166,8 εκ. από το ΤΕΑ-Σύνορα, 20,5 εκ. από το ΤΕΑ-Αστυνομία και 27,5 εκ. για Ειδικές Δράσεις).

Δυστυχώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ παγιδευμένη σε πολύμηνες παλινωδίες σχετικά με την πολιτική διαχείριση του προσφυγικού-μεταναστευτικού ζητήματος, επέδειξε αδικαιολόγητη κωλυσιεργία και διοικητική ανεπάρκεια με αποτέλεσμα η χώρα μας, αφενός να υφίσταται τις συνέπειες της πρόσφατης απόφασης του Κολλεγίου των Επιτρόπων για την ολοκλήρωση μεταξύ άλλων των Κέντρων Καταγραφής/Ταυτοποίησης και Πρώτης Υποδοχής (Hotspots), υπό την απειλή ακόμη και εξόδου από τη Σένγκεν και από την άλλη, να μην είναι έτοιμη μέχρι και σήμερα να αξιοποιήσει στο έπακρο τους ευρωπαϊκούς πόρους στον τομέα της Μετανάστευσης, με συνέπεια να επιβαρύνεται υπέρμετρα ο κρατικός προϋπολογισμός.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μόλις περί τα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου ολοκληρώθηκε η πιστοποίηση της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, αν και υπήρχε ήδη ως δομή του προηγούμενου ΕΣΠΑ, που είναι η υπεύθυνη Αρχή για το συντονισμό και τη διαχείριση των ευρωπαϊκών κονδυλίων για την αντιμετώπιση του προσφυγικού-μεταναστευτικού, ενώ μόλις περί τα τέλη Αυγούστου συστάθηκε η Υπηρεσία Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Ασύλου, Υποδοχής και Ένταξης (ΥΔΕΠΑΥΕ) (ΚΥΑ 1493/20-8-2015, ΦΕΚ Β’ 1856/27-8-2015). Αντίστοιχα, μόλις στα μέσα Δεκεμβρίου εκδόθηκε απόφαση της ΕΕ για την έγκριση του Εθνικού Προγράμματος της Ελλάδας για ενίσχυση από το ΤΑΜΕ για την περίοδο 2014-2020 (C(2015)9607/16-12-2015)

Σημειώνουμε δε ότι υπήρξε έγκαιρη παρέμβαση και προειδοποίηση του Ευρωπαίου Επιτρόπου Δημήτρη Αβραμόπουλου, ο οποίος ήδη από τις αρχές του 2015 είχε ενημερώσει την κυβέρνηση και προσωπικά τον Πρωθυπουργό για την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης όλων των διοικητικών διαδικασιών ως προϋπόθεση για τη λήψη χρηματοδοτικής βοήθειας.

Ο ίδιος μάλιστα πρόσφατα ανέφερε ότι, ακόμη και σήμερα η κυβέρνηση δεν είναι πλήρως έτοιμη να απορροφήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια τα οποία, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, παραμένουν «αδρανή».

Αποκαλυπτική της κυβερνητικής αβελτηρίας ήταν και σχετική αναφορά της Επιτρόπου Περιφερειακής Ανάπτυξης Κορίνας Κρέτσου σε συζήτηση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 4/2/2016 σχετικά με τη στήριξη και τα κριτήρια χρηματοδότησης των νησιών της Ευρώπης, σύμφωνα με την οποία, η Ελλάδα δυστυχώς δεν χρησιμοποίησε τα ευρωπαϊκά ταμεία για να αντιμετωπίσει τα ζητήματα της μετανάστευσης. Αντιπαρέβαλε δε η Επίτροπος την περίπτωση της Ιταλίας, η οποία ζήτησε εγκαίρως τη συνδρομή των Ταμείων και έλαβε ήδη σημαντικά ποσά.

Σύμφωνα με δημοσιευμένες πληροφορίες, η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει ως χρηματοδότηση μέχρι σήμερα μόνο το ποσό των 33 εκ. Ευρώ από τη συνολική χρηματοδότηση που δικαιούται από τα ευρωπαϊκά ταμεία για τη μετανάστευση, την ίδια στιγμή που οι οικονομικές επιπτώσεις του προσφυγικού ζητήματος είναι τεράστιες για τη χώρα μας λόγω της μεγαλύτερης συγκριτικά με άλλες χώρες πίεσης που δέχεται από προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές.

Το τεράστιο δημοσιονομικό κόστος που προκύπτει από τη διαχείριση του προσφυγικού καταδεικνύει προδημοσίευση έκθεσης της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία υπολογίζει την κρατική δαπάνη για το 2016 στο ποσό των 600 εκ. Ευρώ με βάση συντηρητικές προβλέψεις. Ειδικότερα, αναφέρεται ότι τα κονδύλια για την κατασκευή των υποδομών είναι πολύ μεγάλα. Έτσι, η δαπάνη για τις ανοικτές υποδομές υποδοχής υπολογίζεται σε 215 εκ. Ευρώ περίπου, ενώ οι δαπάνες για να δημιουργηθούν οι εγκαταστάσεις της πρώτης υποδοχής (hotspots) υπολογίζονται σε 124 εκ. Ευρώ περίπου.

Και ενώ η χώρα μας αναγκάζεται λόγω αδικαιολόγητων καθυστερήσεων και λανθασμένων χειρισμών της κυβέρνησης να κατασκευάσει εντός ασφυκτικών χρονικών ορίων τα 5 απαιτούμενα hotspots με κίνδυνο, σε αντίθετη περίπτωση, την πολιτική και διπλωματική απομόνωσή της και το κόστος κατασκευής τους να είναι τεράστιο, δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να είναι απολύτως έτοιμη να απορροφήσει όσο το δυνατό μεγαλύτερο μέρος της κοινοτικής χρηματοδότησης.

Για τους λόγους αυτούς,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί

  1. Σε ποιο ποσό ανέρχεται συνολικά για το 2015 το δημοσιονομικό κόστος διαχείρισης του μεταναστευτικού-προσφυγικού ζητήματος και σε ποιες επιμέρους δράσεις- έργα έχει κατανεμηθεί (π.χ. χρηματοδότηση δομών φιλοξενίας, επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, μεταφορά από νησιά στην ηπειρωτική Ελλάδα)
  2. Ποιες δράσεις περιλαμβάνονται στο Εθνικό Πρόγραμμα των ΤΑΜΕ και ΤΑΕ και ποιοι οι ποιοτικοί και ποσοτικοί στόχοι του Προγράμματος.
  3. Για ποιους λόγους η κυβέρνηση δεν κατάφερε να απορροφήσει ικανοποιητικό μέρος της συνολικής χρηματοδότησης του Εθνικού Προγράμματος των ΤΑΜΕ και ΤΑΕ και ποιες είναι οι προϋποθέσεις που απαιτούνται ώστε οι αρμόδιες αρχές να είναι απολύτως έτοιμες να απορροφήσουν τα σχετικά κονδύλια. (π.χ. στελέχωση, ολοκλήρωση πιστοποίησης για διαχειριστική επάρκεια της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ καθώς και των τριών επιμέρους Διαχειριστικών Αρχών όπως η ΥΔΕΠΑΥΕ)
  4. Συμμετείχε η χώρα μας στην κατανομή χρηματοδότησης έκτακτων δράσεων για τις οποίες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε εγκρίνει το ποσό των 11 εκ. Ευρώ για το 2015;
  5. Σε ποιο ποσό ανέρχονται τα κονδύλια που έχουν εκταμιευθεί στην Ελλάδα από τα προγράμματα των ΤΑΜΕ και ΤΑΕ, ποιες είναι οι δράσεις στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος των Ταμείων και ποιος είναι ο προϋπολογισμός και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους ανά ευρωπαϊκό Ταμείο.
  6. Σε ποιο ποσό ανέρχεται η δαπάνη κατασκευής των Κέντρων Καταγραφής και Ταυτοποίησης (hotspots), με τι είδους κονδύλια θα χρηματοδοτηθεί και αν η κατασκευή τους αποτελεί προϋπόθεση για την απορρόφηση και εκταμίευση μέρους της χρηματοδότησης που δικαιούται η χώρα μας.
  7. Ποια προβλέπεται να είναι η συνολική κρατική δαπάνη για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της χώρας μας στο πλαίσιο του προσφυγικού-μεταναστευτικού ζητήματος για το 2016.
  8. Για ποιο λόγο στον πίνακα που παρατίθεται στο παράρτημα «Χρηματοδοτήσεις ανά Κράτος Μέλος», που αναφέρεται παραπάνω, δεν προβλέπεται για την Ελλάδα ειδικό κονδύλι για επαναπατρισμό και μετεγκατάσταση.

Αθήνα, 10 Φεβρουαρίου 2016

Ο ερωτών βουλευτής

Σταύρος Καλαφάτης