«Κύριο χαρακτηριστικό του κέντρου της Θεσσαλονίκης, που δεν συναντάται σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα της Ευρώπης, είναι η συνεχής, 24ωρη συνύπαρξη της κατοικίας με την οικονομική δραστηριότητα, την αναψυχή και τις υπόλοιπες εξυπηρετήσεις δημόσιου χαρακτήρα. Χρέος της δημοτικής αρχής αποτελεί η στήριξη των κατοίκων που επιλέγουν να παραμείνουν στο κέντρο με ταυτόχρονη διατήρηση της ελκυστικότητας του κέντρου ως πόλου οικονομικής δραστηριότητας. Όλοι μας γνωρίζουμε τα προβλήματα: ανεπάρκεια χώρων στάθμευσης, έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, στενά και κατειλημμένα πεζοδρόμια, ρύπανση και τόσα άλλα, για τα οποία έχουν εξαγγελθεί κατ’ επανάληψη «οριστικές λύσεις». Πιστεύω ότι οφείλουμε να προσπαθήσουμε για μία πραγματικά πολιτισμένη πόλη, έννοια που σε επίπεδο καθημερινότητας περιέχει τον ποιοτικό δημόσιο χώρο και τις ήπιες μετακινήσεις, για την οποία είναι απαραίτητη η συνεργασία του δήμου με τους πολίτες.
Παρά το αρκετά ευνοϊκό ανάγλυφο της πόλης, το ποδήλατο και το περπάτημα δεν αντιμετωπίστηκαν ως βασικές επιλογές για να τους δοθεί εύλογα η προτεραιότητα έναντι του αυτοκινήτου. Με τις επιλογές που έγιναν μέχρι σήμερα, φαίνεται μονόδρομος για τους περισσότερους η χρήση του αυτοκινήτου. Όμως πιστεύω ότι μπορούμε να βρούμε ισορροπία ανάμεσα στο αυτοκίνητο και τα μέσα ήπιας μετακίνησης, δηλαδή τη δημόσια συγκοινωνία, το περπάτημα και το ποδήλατο, αν τα στηρίξουμε αποφασιστικά, ώστε να δώσουμε τα κίνητρα για μια ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου της πόλης.
Ξεκινώντας από μια ριζική αναδιοργάνωση του μεταφορικού συστήματος, δίνοντας προτεραιότητα στον πεζό και σε συνδυασμό με μια εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού για τις αξίες και την ποιότητα του δημόσιου χώρου ως κοινόχρηστου αγαθού, βελτιώνουμε τις συνθήκες του αστικού περιβάλλοντος, προς όφελος της υγείας μας, της καθημερινότητάς μας και της οικονομικής ανάπτυξης. Το αυτοκίνητο υποχωρώντας θα αποδώσει σε χρήση το ζωτικό χώρο που καταλαμβάνει κινούμενο ή σταθμευμένο. Μειώνοντας την οδική κυκλοφορία, περιορίζονται ταυτόχρονα η ατμοσφαιρική ρύπανση, η ηχορρύπανση, τα οδικά ατυχήματα και η απώλεια τεράστιου αριθμού εργατοωρών, και βελτιώνονται με αυτό τον τρόπο ποιοτικά οι συνθήκες διαβίωσης στην πόλη.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες μπορούν να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές, αξιόπιστες, εύχρηστες για τον κάτοικο και τον επισκέπτη, κάθε ηλικίας, μορφωτικού επιπέδου, εισοδήματος, ακόμα και αν έχει περιορισμένες κινητικές ικανότητες. Ο Δήμος οφείλει και μπορεί να συμμετέχει ενεργά στο σχεδιασμό της δημόσιας συγκοινωνίας, με τις κατάλληλες παρεμβάσεις για να διευκολύνει τη γενικότερη λειτουργία της πόλης.
Το ποδήλατο είναι το πιο ήπιο μέσο μετακίνησης, το λιγότερο ρυπογόνο, καταλαμβάνει ελάχιστο χώρο. Ωστόσο είναι δύσκολο σήμερα να κατασκευαστεί η αναγκαία υποδομή για εκτεταμένη χρήση του σε ολόκληρη την πόλη, λόγω της πυκνότητας της δόμησης. Αναζητούμε, με τη συμμετοχή των πολιτών και ιδίως των ίδιων των ανθρώπων που σήμερα το χρησιμοποιούν, τις πιο εφικτές λύσεις. Δίνουμε έμφαση στην εξασφάλιση συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας, έτσι ώστε να παρέχεται η αναγκαία ασφάλεια στις μετακινήσεις των ποδηλατών.
Οφείλουμε άμεσα να μελετήσουμε διεξοδικά και να ενισχύσουμε με τις κατάλληλες υποδομές όλες τις κινήσεις των πεζών. Δεν αρκούν οι αποσπασματικές «αναπλάσεις» κάποιων πεζοδρομίων στο κέντρο της πόλης. Για να προωθηθεί αποφασιστικά η βιώσιμη κινητικότητα απαιτείται ένας ολοκληρωμένος ανασχεδιασμός όλων των τρόπων μετακίνησης, η ανασύνταξη της πολιτικής στάθμευσης και η αύξηση της χωρητικότητας του κοινόχρηστου χώρου προς όφελος των ήπιων μέσων και του βαδίσματος. Πιστεύω ακράδαντα ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε μία πόλη όπου ο καθένας μπορεί να περπατήσει ανεμπόδιστα και με άνεση.
Θέλουμε μια Θεσσαλονίκη φιλόξενη προς τους πολίτες, γεμάτη ζωντάνια, εμπορική κίνηση, υπαίθριες δραστηριότητες, παρέες που περπατούν και κουβεντιάζουν απολαμβάνοντας τη βόλτα στο ιστορικό κέντρο, την παραλία, τα πάρκα, οικογένειες με μικρά παιδιά που κινούνται με άνεση στο πεζοδρόμιο, συνταξιούχους που συναντούν παλιούς φίλους στα γνώριμα στέκια της αγοράς και μπορούν να δραστηριοποιούνται με ασφάλεια ημέρα και νύχτα. Μια τέτοια «καθημερινή Θεσσαλονίκη», λειτουργική, αναβαθμισμένη, καθαρή και ανθρώπινη, δηλαδή με λίγα λόγια μία πολιτισμένη πόλη, επιδιώκουμε και σχεδιάζουμε».
Δείτε το άρθρο στο parousiazw.gr